FŐOLDAL | Mesterséges intelligencia, BI | Bevált trükkök és tippek a hatékonyabb adatszemléltetéshez

Bevált trükkök és tippek a hatékonyabb adatszemléltetéshez

Szerző:

Dolgozzon akár adatelemzőként vagy csapatvezetőként, az elemzések vagy új ötletek prezentálása a vezetőség felé mindig ijesztő lehet. Sikerül majd átadni az üzenetet? Értékelni fogják a meglátásait? Elég meggyőző a bemutatója? Az adat minden érv felett áll, ezért az új normát azok az üzleti intelligencia alkalmazások jelentik, melyekkel szűrhetővé, elemezhetővé és vizualizálhatóvá tehetőek a nagy adatcsomagok is. Az igazi kihívást azonban az jelenti, hogy ezeket a vizualizációkat könnyen emészthető és megyőző formába öntsük: ha a hallgatóság nem tudja három másodperc alatt felfogni és értelmezni a képet vagy diát, elveszíti őket: ez az úgynevezett Pillantás Próba az egyik módja, hogy javítsa az adat vizualizációját. Ebben a cikkben bemutatunk hat további trükköt.

1. Csak egyszerűen! (Keep it Simple)

A “Csak egyszerűen”, vagy angolul “Keep it Simple” módszert gyakran KISS-ként említik (a rövidítés nagyjábóli jelentése: “legyen egyszerű és buta”, vagy a diplomatikusabb verzió, “legyen rövid és finom”). Hányszor hallotta már ezt az alapelvet? A “Csak egyszerűen” alkalmazható az összes ágazatban, a gazdaság és nagyjából az egész életünk minden szegletében, mégis hajlamosak vagyunk a túlbonyolításra és túlmagyarázásra. Az adatvizualizációval kapcsolatban ez a régi bölcselet minden eddiginél jobban megállja a helyét. Kerülje például az összetett, magas felbontású, lassan betöltődő képeket. A rikító színeket érdemes természetesebbekre cserélni, és fontos hogy a háttér kiválasztásánál is ügyelni kell arra, hogy milyen hatást kelt a bemutatott adatokkal együtt. A diagramon található adat színe egyezzen meg a hozzá tartozó szöveg színével, míg az olyan kiegészítő elemeket, mint az extra díszek, szegélyek, szövegek vagy jelmagyarázat, érdemes minimumon tartani. Tartsa szem előtt, hogy a több kevesebb.

2. Meggyőző narratíva

Persze, az erős számok magukért beszélnek, de azért semmit sem szabad a véletlenre bízni. Az emberek 55%-a szerint egy jó történet megragadja és leköti a figyelmet. Mi itt a sztori, amit el szeretne mesélni? Ezt mindig tartsa észben a bemutató összerakásakor, és használjon olyan irányító kifejezéseket, melyekkel lekötheti a hallgatóság figyelmét. Ez persze nem azt jelenti, hogy esti mesét kell írnia, mindössze újra és újra térjen vissza a nagy képhez és a központi gondolathoz. Például ha az előadás a fogyasztó figyelmének megragadásáról szól, találjon ki képzelt vásárlókat, akik a narratívában az adatokat fogják képviselni.

3. Elrendezésdizájn a maximális hatásért

A képernyő melyik részére ugrik először a szemünk? Pontosan, a tekintet a bal felső sarok felől indul, és jobbra tartó mozgást végez. Ide érdemes raknia a legfontosabb látványelemet vagy témát, és ennél is fontosabb, hogy a kitüntetett adat nagyban jelenjen meg. Hasonló hatást érnek el a középre pozicionált elemek is. Ez nyilvánvalónak hangozhat, de könnyebb elveszni a tartalom sokaságában, mint sikeresen prezentálni azt.

4. Bölcsen válasszon fegyvert

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy mi minden állhat vagy bukhat az adatvizualizáción. Számos grafikon és táblázat vihető fel a BI (üzleti intelligencia) műszerfalra, de hogy ezek közül melyik illik a legjobban az adataihoz, arra Önnek kell rájönnie, amihez pedig tisztában kell lennie a különböző szemléltetési módokkal, és hogy ezek hogyan működnek a más és más adattípusokkal. Például a kördiagramok tökéletesek a kategórián belüli százalékos értékek vagy arányok ábrázolására, erre jó példa a zene-streaming platformok kimutatása arról, hogy a felhasználók egy adott időszakból milyen stílust preferálnak. Ezzel szemben a vonaldiagram jobban illik a trendek időbeli változásának ábrázolásához, ilyen lehet ahogy egy év alatt egy kulcsszó népszerűsége változik. Ezért tehát olyan BI megoldást keressen, ami sokfajta szemléltető eszközt ajánl a különböző célokhoz.

5. Ismerje meg a közönségét

Valószínűleg ennek a pontnak feljebb kellene lennie a listán, tekintve hogy ez az első dolog, amit figyelembe kell venni. Kinek szól a bemutató vagy a szemléltetés? Mennyire vannak ők tisztában a prezentált koncepciókkal, szakmai terminológiákkal? Egyáltalán, miért érdekelje őket ez az egész? Beszéljen a közönsége nyelvén, legyen szó pénzügyekről, marketingről, menedzsmentről, HR-ről… bizonyosodjon meg róla, hogy minden eszközt megad nekik, hogy sikeresen viszonyulni tudjanak, és be tudják illeszteni a témát a saját világukba. Egy meggyőző előadásnak kapcsolódnia is kell, ezért tartsa a szakmázást a minimumon!

6. Fogalmazzon kristálytiszta Call-to-Action-t

Egy bemutató sem teljes a cselekvésre hívás (call-to-action, CTA) nélkül. Mindegy hogy vásárlásra buzdítás a cél vagy pedig a közönség előtt mint a téma tudora jelenik meg, mindig “árul” valamit. Számos remek bemutató elvérzett már egy gyenge CTA-n vagy annak teljes hiányán. Ugyan a legtöbben nem szeretik, ha el akarnak adni nekik valamit, azért arra kíváncsiak, hogy mit tudnak kezdeni azzal a tudással, amit Ön prezentál a számukra. Fontos az erős lezárás is: lehet az egy gondolatébresztő kérdés, sürgetés, vagy a legjobb, ha egyenesen elmondja nekik, hogy pontosan mit is kellene tenniük akár egy-egy hatásos vizualizációval, ami vitán felül húzza alá a mondanivalóját. Végül, de nem utolsó sorban, ne egy “köszönöm a figyelmet” diával zárja a prezentációt.

Kíváncsi, hogy mi hogyan tudunk segíteni a vállalkozásoknak, hogy a legtöbbet hozzák ki az üzleti adatokból? Keressen fel minket már ma az ingyenes konzultációért, és kezdje meg velünk az adatvezérelt utazását!

Tetszett a cikk? Ossza meg másokkal is!

ÉRDEKEL A VÉLEMÉNYE:

EZEK IS ÉRDEKELHETIK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Le akarja cserélni ERP rendszerét? Lehet, hogy van egyszerűbb megoldás

Le akarja cserélni ERP rendszerét? Lehet, hogy van egyszerűbb megoldás

Van egy működő ERP rendszere, amivel sokszor, sok helyen gond van? Olykor nagyobb problémák, máskor bosszantó apróságok? Folyamatosan energiát vesz el a kollégáitól és Öntől is a rendszer üzemeltetése? A plusz igények lassan és költségesen készülnek el? Mire bekerül...

Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
MI A BAJ AZ ÖSZTÖNÖS CÉGVEZETÉSSEL A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA KORÁBAN? - Dyntell BI előadás
2019. július 16. kedd | Hotel Continental, Budapest
Érdekel hogyan tehetsz szert versenyelőnyre az MI használatával?
Gyere el INGYENES előadásunkra!
2019. szeptember 19. csütörtök | Hotel Continental, Budapest
ÉRDEKEL, HOGY MI A BAJ AZ ÖSZTÖNÖS CÉGVEZETÉSSEL?
INGYENES workshopunkon megtudhatod!
Vezetéknév *
Keresztnév *
Email cím *
Telefonszám *
Utolsó nettó éves árbevétel *
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Tevékenység *
A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező!
Vezetéknév
Keresztnév
Email
Telefonszám
Utolsó éves nettó árbevétel
Tevékenység
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!
Név
Email
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
A TELJES ESETTANULMÁNY ELOLVASÁSÁHOZ KÉREM, IRATKOZZON FEL!
Név
Email
Elfogadom az adatvédelmi nyilatkozatot!